Tällaista glögikakkua tein sukulaisille tänään. Olen joskus napannut ohjeen Pirkasta, mutta mennyt yli 3 vuotta sen testaamiseen. Pari kertaa olen tällaista/tämän tyylistä jo muualla syönyt ja nyt oli korkea aika tehdä sitä itse. On se vaan kumma, miten mä onnistun aina jotenkin sössimään... :(! Meinaan tuo punainen päällys valui kuitenkin vuokan reunojen ali lattialle! No onneks glögiä ja liivatetta oli ja sain tehtyä uuden. Kuvat tosi huonoja ja toisessa näkyy rajusti vaalean täytteen epätasaisuus, mut livenä ei näkynyt noin selkeästi. Erittäin kokeilemisen arvoinen ja todella hyvää! Ja muuten jatkossa mä vuoraan irtopohjavuoat sisältä kunnolla kelmulla näitä hyydytekakkuja varten. Enää en kato ku valuu lattialle... ;)! Elikkäs tämmöistä pistin siis kakkuun:

Pohja: piparimurskaa 150g ja sulaa rasvaa 75g sekaisin. Ne painellaan irtopohjavuoan (pohjalla leivinpaperi) pohjalle.

Eka täyte:

  • 200g maustamatonta tuorejuustoa + 1dl tomusokeria, ½tl kanelia, ½tl jauhettua kardemummaa, 1 appelsiinin raastettu kuori
  • 2dl kermaa vaahdotettuna
  • Yhdistä edellämainitut.
  • Liota liivatteet (4kpl) 5min kylmässä vedessä.
  • Kuumenna 3 rkl appelsiininmehua ja sulata liivatteet siihen.
  • Lisää liivatemehu muuhun massaan.
  • Hyydytä kylmässä 3h.

Punainen päällys:

  • Kuumenna 3dl glögitiivistettä + 1dl vettä (mä käytin 4dl valmista glögijuomaa)
  • sulata siihen 4 liivatelehteä
  • Jäähdytä!!!
  • Kaada varovasti valkean täytteen päälle, jotteivät sekoitu!
  • Hyydytä kylmässä vielä 4h
  • Koristele kanelitangoilla/piparilla/tms.2161572.jpg2161577.jpg